KEKEJAMAN,JUMLAH KEMATIAN INDIA MUSLIM MENINGKAT KEPADA 42 ORANG - BERITA SENSASI

BERITA SENSASI

MEDIA BERITA HIBURAN/VIRAL/ARTIST/POLITIK

Breaking

Home Top Ad

Responsive Ads Here

Saturday, February 29, 2020

KEKEJAMAN,JUMLAH KEMATIAN INDIA MUSLIM MENINGKAT KEPADA 42 ORANG

KEKEJAMAN,JUMLAH KEMATIAN INDIA MUSLIM MENINGKAT KEPADA 42 ORANG


NEW DELHI – Rusuhaan agama di India benar-benar dahsyat. Jumlah kematIan dalam konflik antara umat Islam dan Hindu di India meningkat daripada 38 kepada 42 orang. Beberapa tokoh, salah seorang daripada mereka Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan, mengutuk keganasan yang berlaku di negara ini dengan memanggil umat Islam yang terbunuh di sana.



Kadar kematian terbaru dilaporkan oleh media tempatan, Sabtu (02/29/2020). Polis India mendakwa telah menahan 514 orang untuk keganasan agama maut di ibu negara India, New Delhi.

Keganasan itu telah menyebabkan kerajaan India menuai kritikan antarabangsa kerana gagal melindungi minoriti Islam.


KEKEJAMAN,JUMLAH KEMATIAN INDIA MUSLIM MENINGKAT KEPADA 42 ORANG


Presiden Erdogan, yang telah menggambarkan dirinya sebagai pembela umat Islam, mengecam keras perbalahan kaum di India.

"India sekarang menjadi sebuah negara di mana pembunuhan beramai-ramai meluas, pembunuhan beramai-ramai, pembunuhan beramai-ramai umat Islam, Oleh siapa? Hindu," kata Erdogan dalam satu ucapan di Ankara.

Mengikut dokumen yang dilihat oleh AFP, mangsa juga bukan hanya dari masyarakat Islam, tetapi juga dari masyarakat Hindu.

Erdogan mendakwa segerombolan pengganas menyerang umat Islam dan mencederakan kanak-kanak yang belajar di pusat-pusat pembelajaran swasta dengan kayu logam seolah-olah membunuh mereka.

"Bagaimanakah orang-orang ini dapat mewujudkan keamanan global? Itu mustahil. Apabila memberikan ucapan - kerana mereka mempunyai penduduk yang besar - mereka mengatakan kita kuat tetapi itu bukan kekuatan, "kata Erdogan.


KEKEJAMAN,JUMLAH KEMATIAN INDIA MUSLIM MENINGKAT KEPADA 42 ORANG



PUNCA KONFLIK





Konflik antara kumpulan Hindu dan Hindu berasal dari protes kumpulan Islam yang aman terhadap Akta Pindaan Warganegara (CAA). Bantahan protes kelompok Islam yang bertentangan dengan CAA berubah menjadi kerusuhan ketika kelompok Hindu garis keras yanG mendukung CAA menyerang para demonstran Muslim dan membakar Masjid Ashok Nagar di New Delhi.

Menurut pegawai, polis masih mencari Saluran air dan rumah yang dibakar untuk mencari mayat korban.
 Memetik laporan,Polis India Express menyediakan senarai kira-kira 250 mangsa - mati dan cedera - dan satu daripada setiap tiga mangsa dilihat cedera oleh peluru.Polis sedang menyiasat betapa banyak perusuh mempunyai akses senjata.

Kerajaan mengatakan lebih banyak tentera telah ditempatkan di masjid di kawasan itu ketika solat Jumaat berlangsung semalam. Kerajaan mendakwa tidak ada keganasan baru sejak pagi Rabu.

KEKEJAMAN,JUMLAH KEMATIAN INDIA MUSLIM MENINGKAT KEPADA 42 ORANG


CAA yang mencetuskan demonstrasi besar-besaran itu dicadangkan oleh kerajaan nasionalis Hindu yang diketuai oleh Perdana Menteri Narendra Modi pada Disember 2019. CAA mengamanahkan pemberian kewarganegaraan India kepada 6 kumpulan agama darI negara-negara jiran. Walau bagaimanapun, undang-undang tidak digunakan untuk pendatang Muslim.

Pengkritik mengatakan undang-undang itu bersifat diskriminasi dan melemahkan perlembagaan sekular India. Parti Bharatiya Janata (BJP), parti pemerintah yang menjadi kendaraan politik PM Modi, menafikan anggapan ini.

Organisasi Negara-Negara Islam (OIC) mengutuk keganasan terhadap umat Islam di India, pemusnahan masjid dan harta muslim. OIC berkata pihak berkuasa perlu membawa penyerang dan pelaku keganasan anti-Islam ke pengadilan dan memastikan keamanan dan keselamatan semua warga Muslim dan tapak suci Islam di seluruh negara.

KEKEJAMAN,JUMLAH KEMATIAN INDIA MUSLIM MENINGKAT KEPADA 42 ORANG


Calon presiden AS Demokrat Bernie Sanders menuduh Presiden Donald Trump gagal menyuarakan sokongan hak asasi manusia selepas dia enggan mengkritik New Delhi kerana mengendalikan rusuhan di New Delhi. Trump berada dalam lawatan kenegaraan ke India apabila keganasan komunal mula keluar di negara ini.

KEKEJAMAN,JUMLAH KEMATIAN INDIA MUSLIM MENINGKAT KEPADA 42 ORANG

DIPERKOSA DAN DIBUNUH


Dan hari ini mengejutkan bagi orang muslim dimana imam di india telah disimbah asid
KEKEJAMAN,JUMLAH KEMATIAN INDIA MUSLIM MENINGKAT KEPADA 42 ORANG

Jumlah korban kematian minggu ini menandakan keganasan bermotIvasi yang paling tervk di New Delhi sejak 1984, ketika Perdana Menteri Indira Gandhi dibunuh oleh pengawal dari masyarakat Sikh. Insiden ini mencetuskan gelombang rusuhan yang mengakibatkan kematian lebih 3,000 orang Sikh di ibu negara dan lebih daripada 8,000 negara.

Sumber : The Straits Times

1 comment:

  1. Your Affiliate Money Printing Machine is ready -

    Plus, earning money online using it is as easy as 1...2...3!

    Here's how it all works...

    STEP 1. Choose which affiliate products the system will promote
    STEP 2. Add some push button traffic (it ONLY takes 2 minutes)
    STEP 3. Watch the system grow your list and sell your affiliate products all on it's own!

    Are you ready to make money ONLINE?

    Click here to make money with the system

    ReplyDelete

BERITA TERBARU

Popular Posts

PropellerAds